Най-общо
изпълнителната власт се характеризира с дейността по прилагане на закона. Тъй
като всички държавни органи осъществяват дейност по държавно управление в един
или друг смисъл, би следвало да се разграничат понятията за широк и тесен
смисъл и тяхното разбиране за държавно управление. В широк смисъл държавното
управление е дейността на всеки едноличен държавен орган. В тесен - дейността
на единството на органите на изпълнителната власт, наричани още административни
органи. Административните органи са свързани с държавната администрация. Думата
“административен” е от латински произход и означава “служа, обслужвам”.
Държавната администрация представлява система от органи, на които е възложено
извършването на определена дейност. В тази система от органи, предвидена в
Конституцията, влизат всички органи на изпълнителната власт, а това са: МС,
министър-председателят, министри, областни управители, кметове на общини,
техните специализирани служби. Втората насока се дава в Закона за
администрацията, чл. 34, който гласи, че при осъществяване на своите правомощия
органите на изпълнителната власт се подпомагат от административната. В Закона
за администрацията са подробно уредени формите на държавна администрация,
организацията й в различни звена и нива, както и ръководството на тези звена, и
длъжностите в администрацията. Според чл. 12, ал. 1 от ЗА, нейната дейност се
осъществява от държавни служители и лица, работещи по трудово правоотношение и
правоотговорност на тези лица със съответната администрация и се регулират от
Закона за държавните служители. Длъжностите в администрацията се обединяват в
т.нар. единен класификатор за длъжностите в администрацията. Според него те
биват ръководни, експедитивни и технически.
Дейността на изпълнителните органи се характеризира с държавно-властнически
правомощия.
Изпълнителната
дейност е юридическа дейност, тъй като се развива в рамките на регламентирани
от закона форми и процедури.
Изпълнителната
дейност е подзаконова дейност, тъй като се осъществява в рамките на закона и
въз основа на него. Органите на изпълнителната власт нямат право да престъпват
закона, да уреждат правоотношения по първичен начин, както НС, но в изпълнение
на закона някои от органите на ИВ могат да създават задължителни правила за
поведение, които да доразвиват нормативната уредба. Формата, в която намират
израз тези задължителни правила, е: постановления, наредби, инструкции,
заповеди. Това е подзаконова дейност на органите на ИВ. Тяхната дейност се
нарича още изпълнително-разпоредителна.
Дейността на
държавната администрация може да има следните прояви:
Правоприлагаща: основна
дейност по привеждане в изпълнение законодателството на страната.
Правотворческа: дейността на
органите на администрацията, когато те създават задължителни правила.
Правораздавателна: неспецифична
дейност за органите на ИВ. Тя е уреждане на спор между страни в
правоотношението, което се е създало между администрацията и гражданите. Такава
дейност може да се реализира единствено в случаите, предвидени от закона
България по силата на своята
конституция е парламентарна република. Това определя, че основният изпълнителен
орган в страната е Министерският съвет, който се излъчва от народното събрание.
В сравнение с неговите правомощия компетнциите на президента и вицепрезидента
са по-ограничени. Независимо от това българският президент в определени случаи
може да играе решаваща роля. Това се определя от начина на неговото избиране и
на неговите компетенции.
Президентът на републиката e държавен глава. Той се
избира пряко от избирателите за срок от пет години (вицепрезидентът се избира
съвместно с президента на републиката). Този начин на избор определя и
възможността той да има висок обществен авторитет.
Министерският
съвет е основният изпълнителен орган в страната. Той ръководи и осъществява
вътрешната и външната политика на страната, осигурява обществения ред и
националната сигурност и осъществява общото ръководство на държавната
администрация и на въоръжените сили. Кандидатът за министър председател се
излъчва от най-голямата парламентарна група, на когото президентът възлага да
състави кабинет. След това Народното събрание гласува предложения
министър-председател и министерски кабинет. Правомощията на Министерския съвет
се прекратяват с гласуване на недоверие на Министерския съвет или на
министър-председателя, с приемане на оставката на Министерския съвет или на
министър-председателя, при смърт на министър-председателя. До избирането на
новия Министерски съвет старият продължава да изпълнява своите функции.
Министерският съвет осъществява административен контрол върху отрасловите
министерства и ведомства. В своята дейност Министерският съвет е под прекия
контрол на Народното събрание. Отделните министри и министър-председателят са
задължение да отварят на питания на отделните народни представители.
Статутът и компетенциите на местните органи на
изпълнителната власт зависи от териториалното деление на Република България. Тя
понастоящем е разделена на общини и области. Общините са основната
административно-териториална единица и чрез тях се осъществява местното самоуправление.
По своят правен статус те са самостоятелни юридически лица по силата на
изричната разпоредба на закона. В рамките на тази административно-териториална
единица се изграждат местни органи на представителната власт - общинските
съвети. Те по своята същност представляват местен аналог на основния
представителен орган за страната - Народното събрание. Орган на изпълнителната
власт в общината е кметът. Той се избира от населението или от общинския съвет
за срок от четири години. Съставни административно-териториални единици в
общините са кметствата и районите. В общините се избират общински съвети и
кметове на общини. В кметствата се избират кметове, а в районите - районни
съвети и кметове.
Според Закона за местното самоуправление и
местната администрация, кметът
на общината, както и кметовете на райони и кметства се избират пряко от
населението.
Кмет и заместник-кмет на общината не могат да участват в ръководни
органи на политически партии и да упражняват търговска дейност по смисъла на
Търговския закон за времето на мандата им.
Няма коментари:
Публикуване на коментар