През
1955 г. Питър Дракър и Д. Макгрегър разаработват цялостна нова концепция за
ефективно управление чрез насочване усилията на мениджърите към една обща цел,
наречена “Концепция за целенасоченото ръководство”. По-късно се създава катедра
по въпросите на управление на персонала и в последствие се издава и
“Наръчник по науката за персонала”. Така се полагат основите на днешната наука
за управление, подбор и оценка на персонала. Към подбора и назначаването на
персонал в организацията обикновено се пристъпва, когато:
· организацията извършва
цялостен анализ на системата за управление на човешките ресурси с оглед
формулирането на нова стратегия и политика в областта на човешките ресурси;
· са събрани данни за
негативни отклонения в ефективността на подбора и назначаването на
персонал и постигане на основната цел на тази дейност в организацията;
· по силата на законен или
нормативен акт на правителството са утвърдени правни норми третиращи подбора и
назначаването на персонал, което изисква да се предприемат съответни
мерки за тяхното спазване;
· контролен орган по
спазване на трудовото законодателство установи нарушение на правни норми по
подбора и назначаването на персонал;
· състоянието на трудовия
пазар налага специални усилия от страна на организацията за привличане на
работници и специалисти с определени професии, които имат ключово значение за конкурентоспособността
на организацията.
Подборът
и назначаването на персонала може да се извърши като самостоятелна дейност, но
може да се осъществи и като част от програмата за анализ на една или друга
система за управление на човешките ресурси в организацията. Основните
технологични фази на подбора и назначаването на персонал са:
-
постановка на задачата за анализ на подбора и назначаването на персонал;
-
анализ на подбора и назначаването на персонал;
Дейността
управление на персонала се разглежда най-често като дейност по координиране на
различните персонални функции в организацията, а управлението на човешките
ресурси предполага координирането на мениджмънта на персонала с
организационното планиране в стратегически аспект, т. е. то подчертава
значението на средата в организация и постигнатите резултати. Прилаганият
подход при управлението на персонала е функционален (акцентува се върху
различните функции - планиране, подбор, назначаване и др.), а при управлението
на човешките ресурси е характерен системния подход, който насочва дейността към
постигане на целите на организацията. При двата подхода се търсят и различни
резултати: при управлението на персонала се търсят успехите, постигнати от
функциите в програмите за персонала, а за успеха на управлението на човешките
ресурси се съди по нарастването на печалбата на организацията и намаляването на
разходите за производството. Системният подход се прилага в мениджмънта на
човешките ресурси, тъй като те се получават от външната среда (население,
трудов пазар) преминават през организацията и на изхода е крайния продукт, в
който са въплатени всички ресурси - суровини, технологии, човешки ресурси, т.
е. мениджмънта на човешките ресурси е преобразовател с помощта, на който
“ресурсът създава продукт, постига резултати и цели” .
Развитие на практическата дейност
по управление на човешките ресурси
Управлението
на човешките ресурси е част от културния огранизационен слой на управлението на
организацията като социално образуване. Като управленска функция то се занимава
с рационалното оползотворяване на човешките ресурси с оглед реализация на
целите на организацията по най-добър начин.
Управлението
на човешките ресурси е основна функция на управлението. В най-общата му
интерпретация то се свежда до управление на хората в трудовия процес, за да се
постигнат целите, които поставя организацията.Управлението на човешките ресурси
в организацията се основава на предварително разработена политика, базирана на
схващанията, че хората са социален капитал, с възможност за развитие,
управлението на човешките ресурси трябва да бъде част от стратегическото
управление, изграждане на доверие и ангажираност. Концепцията на Питър Дракър
за мениджмънт чрез поставянето на цели е в основата на управлението на
човешките ресурси. Макгрегър подкрепя мнението, че мениджмънта е стратегия за
управление на хора. По този начин Дракър и Макгрегър проправят пътя към новата
концепция, че плановете за развитие на човешките ресурси трябва да бъдат
интегрирани с тези на бизнеса в организацията.
С
развитието на организациите постепенно се увеличава обемът на мениджърската
дейност и възниква необходимостта от специализация на управленските функции. В
края на 30-те години се разпространява длъжността трудов мениджър, чиито
основни задължения са набирането и избирането на персонал, обучение, контрол и
др. Постепенно нараства интересът към проблемите на мотивирането и развитието
на персонала, изграждат се специализирани структури за управлението на
човешките ресурси, говори се за професия “мениджър по персонала”, който е
основния ресурс за целенасочена промяна в организацията и фактор за нейния
просперитет в условията на усложняващата се икономическа и социална среда.
Основни принципи на мениджмънта
на човешките ресурси
Основните
ръководни принципи за разработване на стратегия в областта на персонала са :
-човешките
ресурси са най-важния актив на организацията;
-организацията
постига успехи в своята дейност, когато политиката и процедурите относно
човешките ресурси са свързани с корпоративните планове и стратегическите цели;
-интеграцията
в организацията означава, че членовете й могат да постигнат най-добре
собствените си цели, чрез насочване на усилията си към успеха на организацията;
-предоставяне
на еднакви възможности на всички работници и служители при подбирането, назначаването,
оценяването, заплащането и развитието им;
-отчитане
на реалните икономически и социални интереси на персонала и разглеждането им
като равнопоставени с интересите на организацията;
-осигуряване
на безопасни здравословни условия на труд ;
-привличане
на работниците и служителите в управлението на организацията, създаване на
необходимите условия за демократизиране на управлението на хората в трудовия
процес;
-изграждане
и поддържане на ефективна система за комуникация между работодателя и
персонала;
-осигуряване
на оптимален размер на възнаграждение на човешките ресурси;
-спазването
на законовата и подзаконовата нормативна уредба в областта на трудовите и
осигурителните отношения.
Специфичните
условия в различните организации изискват използване на различни стилове и
системи на управление на персонала, тъй като според М. Армстронг няма един
прост начин да се направи нещо, когато се работи с организации и хора. Основно
изискване е обаче да се прилага такъв стил, който да съответства на условията
на организацията и да отчита в достатъчна степен възможностите за обединяване
на ценностите на работодателя и човешките ресурси.
Няма коментари:
Публикуване на коментар