петък, 28 декември 2012 г.

Пазари. Търсене и предлагане



         Пазарът е едно от най – големите постижения на човешката цивилизация.Той съществува в продължение на хиляди години, от примитив-ните зачатъци в дълбока древност до развитите му форми в наши дни.На кооперативния пазар, в търговските помещения за продажба на различни стоки или в обслужващите помещения на банките се срещат лица, които или предлагат или търсят нещо, за да разменят помежду си различни блага.
От политикономическа гледна точка пазарът се разглежда като категория на размяната.
Пазарът е размяна, организирана по законите на стоковото про-изводство и обращението; съвкупност от отношения на стоковото и па-ричното обращение.Пазарът е абстрактно понятие, което включва тър-говската организация на купувачите и продавачите, подчинени на силите на предлагането и търсенето.
Развитият пазар се характеризира със сложна структура.Той включва стоковия пазар, паричния пазар, вкл. пазара на ценните книжа, работната сила и др.Тържищата, стоковите, фондовите и трудовите бор-си не са единствените и задължителните форми на пазара.При съвремен-ните средства за информация, реклама и връзки между хората от всички краища на планетата пазарът придобива глобален характер.
Стоковото обращение и съответно пазарът винаги са представени от връзката между продавача и купувача, което изразява вътрешните връзки и противоречия между производството и потреблението.В сфера-та на размяната тези връзки се проявяват като отношения между търсене-то и предлагането.Или обобщено може да се каже, че пазар е всяка сре-ща между предлагането и търсенетo.

    Функции на пазара

а) Благата са всички средства, които задоволяват човешките по-требности, вкл. и услугите.
б) Икономическите блага са оскъдни блага и затова имат цена.
в) Предлагането обхваща всички икономически блага, които тря-бва да бъдат продадени на определен пазар.
г)  Потребностите се задоволяват с помощта на парични сред-ства.
д)  Нуждата е някаква липса и стремеж тя да бъде задоволена.
е) Търсенето е потребност от икономически блага, която възниква на един определен пазар.

          Пазарът изпълнява две важни функции:
а) Посредничеството – икономическите блага се разпределят ме-жду търсещите и предлагащите.
б) Оценяването – изяснява се пазарната цена на предлаганите ико-номически блага.

Търсене.

Търсенето е форма на изразяване на потребностите, представе-ни на пазара и осигурени със съответни парични средства.Ако човек ви-ди на витрината хубава вещ и иска да я купи, но не разполага с необхо-димите за това парични средства, то неговата потребност не се разглежда като търсене.Високите цени задържат потреблението, докато ниските це-ни намаляват разходите за покупка на предпочитаните стоки и с това го стимулират.Обратното отношение между цената на стоките и количе-ството стоки и услуги, което потребителите купуват, се нарича закон на търсенето.Законът за търсенето гласи, че съществува обратна зависимост между цената на стоките и броя на купувачите, които са готови да купят.

Търсене на продукция

Ако предлаганите блага са евтини, към тях ще бъде проявен инте-рес от голяма група купувачи.Колкото повече се оскъпяват благата, тол-кова повече купувачи се отказват от покупката им, защото не могат да ги заплатят или защото високата цена не отговаря на личната им оценка за действителната им стойност. Ако търсещите смятат, че една стока ще бъде значително по–скъпа в бъдеще, те биха купували големи количества от нея дори и при растящи цени. Понякога скъпите стоки се продават по – добре от евтините, защото по – голямата част от купувачите смятат, че високата цена отговаря на значително по – високо качество.       

Предлагане.

Предлагането е съвкупност от стоки, които се намират на паза-ра или могат да бъдат доставени там.То се определя от производството, но и от други фактори, като внос, износ, движение на цените и др. Високата цена подтиква производителите да предлагат по – голямо количество.Тази права зависимост между цената на продукта и предлаганото количество се нарича закон на предлагането.Законът за предла-гането гласи, че съществува пряка зависимост между цената на стоката и броя на тези, които желаят да продадат.

Предлагане на продукция     

Този модел на предлагането също произтича от определени пред-положения за търговците.Приема се, че предприятията действат от гл.т. на максимизиране на печалбата.При нарастването на цените се създава възможност  повече да извлекат печалба от предлаганите продукти. Колкото по – висока е пазарната цена, толкова по – голямо е предлаганото количество от една стока.При намаляване на цените все повече предпри-ятия ще престанат да търгуват с тези продукти, защото няма да могат да покриват производствените си разходи.
Ако един предприемач си е поставил за цел да постигне определен приход при нарастващите цени, той ще трябва да произвежда по – голямо количество продукти, за да го постигне.При намаляване на цените, на пред-приемача, чиито приходи трябва да паднат под определена долна граница, ще му се наложи да произвежда по – голямо количество продукти, за да може да постигне поставените си цели.

Ценообразуване на пазара.

В определеното съотношение между търсенето и предлагането как-то по отделни стоки и по отделни групи, така и по стоковата маса като цяло, намира проявление конюнктурата на пазара.Тя се формира и променя под влияние на многочислени фактори, вкл. мащабите на про-изводството, размерите на запасите, динамиката на цените и паричните доходи, организацията на търговията и рекламата.
Нормалното, т.е. адекватното на икономическите закони, съотношение между търсенето и предлагането е тяхното равновесие, т.е. съответствието между обема и структурата на търсенето на стоки и обема и структурата на тяхното предлагане. Пазарното равновесие е състояние, при което противоположните сили, каквито са предлагането и търсе-нето, са перфектно балансирани.Равновесната цена води до равновесие между търсенето и предлагането. Всеки търговец, които предлага стока-та си на тази цена, може да я придобие.Равновесната цена е тази, при която търсеното и предлаганото количество са равни.
Всички търговци, които са готови да продадат стоката си на тази цена, могат да я продадат изцяло.Всички купувачи, които са готови да я придобият на тази цена, могат да получат всички желани от тях стоки.Търговци, които желаят да постигнат цена, по – голяма от равновесната и купувачи, които желаят да платят цена, по – ниска от равновесната, не могат да останат на пазара. Ако пазарната цена е над равновесната, се появява дефицит на търсенето: търсеното количество е по – малко от предлаганото.Ако стоката на търговците остане непро-дадена, ще бъдат намалени цените, като по този начин ще се намали и дефицита на търсенето.Ако пазарната цена се изравни с равновесната, пред търговците не съществува алтернатива допълнително да продължават да намаляват цената, защото могат да продадат желаните от тях количества от стоката.По този начин се премахва дефицитът на търсенето.При една намалена цена, всички търговци, които предлагат стоката си на тази цена, ще успеят да я продадат изцяло..Ако пазарната цена е под равновесната ще се получи дефицит в предлагането: предлаганото количество е по – малко от търсеното.Възможно е да се образуват списъци за ред при покупката, при които само първите, успели да се включат в тях, ще могат да задоволят потребностите си.Тези опашки, обаче, ще накарат търговците да вдигнат цената.По този начин ще бъдат привлечени нови продавачи, докато броят на купувачите ще се намали. Едва след изравняването но пазарната цена с равновесната цена няма да има причини за промяна на цената.Дефицитът в предлагането води до увеличение на цените, поради откъсването им от обществено необходимите разходи за труд.Засилват се инфлационните процеси, поражда се спекулация и други противообществени явления.
Нарушаването на съответствието между търсенето и предлагането предизвиква възникването на диспропорции в икономиката и влияе отрицателно върху развитието нa производството.

Форми на пазара.

Като се отчита броя на участниците и като се имат предвид двете страни на пазара(търсене и предлагане), се различават три основни структури по отношение на предлагането и търсенето.

Предлагане

1) Монополистична структура на предлагането – една стока на пазара се предлага от един участник.
2) Олигополистична  структура на предлагането – стоката се предлага от няколко предложители (продавачи) с приблизително еднакво големи части на предлагане ( пропорционална част от пласмента на един продавач – количествено или стойностно – от общия пласмент на всички предложители в даден период на един относителен пазар ).
3) Полиполистична  структура на предлагането – броят на про-давачите е голям и частта на всеки от тях е относително малка.

Търсене

Аналогично но предлагането се различават следните основни структури на търсене:
1) Монополистична структура на търсенето – стоката се търси само  от един купувач.
2) Олигополистична  структура на търсенето – стоката се тър-си от няколко купувачи, които купуват относително големи части от пре-длаганото на пазара количество.
3) Полиполистична  структура на търсенето –стоката се търси от  голям брой купувачи, които купуват относително малки части на  предлаганото на пазара количество.

Всяка от трите структури на предлагане се групира с всяка от трите структури на търсене.Въз основа на това се получават различни форми на пазара.

Търсенето и предлагането като ценообразуващи фактори.

Влиянието на този фактор се поражда поради непълното съответ-ствие между производството и потреблението на изделията в отделните интервали от време.Отношението между търсенето и предлагането нами-ра израз в закона за търсенето и предлагането. Под неговото въздей-ствие цените се отклоняват от тяхната основа – разходите, поради не-съответствие в размерите и структурата на производството и потребле-нието.Ако търсенето е по – голямо от предлагането, или ако има дефицит на дадена стока на пазара, съответствието между тях може да бъде въз-становено по два начина : чрез увеличаване на производството (вноса) на съответната стока или чрез увеличаване на нейната цена.Цената, при която се осигурява равенство между търсенето и предлагането се на-рича цена на пазарното равновесие (равновесна цена) .Механизмът на изменение на цените при равновесната концепция е следният : ако пред-лагането е по – голямо от търсенето, цената се намалява и обратно, ако платежоспособното търсене е по – голямо от предлагането, цена-та се повишава.
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар